Peter

Yrke: It-tekniker
Arbetsplats: Servicepunkten, it-avdelningen i Helsingborgs stad

Hur länge har du jobbat som it-tekniker?

Jag har jobbat som it-tekniker på Helsingborgs stad sen 2001.

Varför har du valt att jobba med det du gör?

Teknik har alltid varit min grej och jag har alltid vetat att jag vill jobba med det. När jag gick ut gymnasiet började jag jobba på Televerket och jobbade där i 16 år innan jag började jobba på Helsingborgs stad.

Vad har du för utbildning?

Tre år teleteknisk utbildning på gymnasiet varav ett års praktik.

Vilken utbildning krävs för ditt yrke?

Någon typ av tekniskt förberedande utbildning på gymnasiet och högskolan.

Vad tycker du är bra med ditt jobb?

Att jag får träffa så mycket folk och hjälpa människor. Jag sitter i Servicepunkten, som det heter, och tar emot medarbetares problem med teknik.

Vad har du för utmaningar?

Eftersom jag sitter i Servicepunkten och hjälper till medarbetarna med sin teknik så behöver jag även vara tillgänglig hela dagarna från 08:00 till 17:00. Därför kan det vara lite svårt att jobba flextid.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

Det börjar med att öppna upp kontoret och kolla om det kommit in några nya ärenden som man kan ta tag i. Kommer det in medarbetare som behöver hjälp så hjälper jag dem. Det är svårt att säga för det finns ingen typisk arbetsdag utan det ter sig olika beroende på vilka ärenden man får, det är kul att det varierar så mycket.

Vad finns det för möjligheter att utvecklas?

Man kan bli systemtekniker och utvecklas inom yrkesrollen. Men möjligheten att utvecklas på min arbetsplats finns ju alltid eftersom arbetet ger så mycket och man får lära sig något nytt varje dag.

Finns det något mer du vill berätta?

För att trivas med mitt arbete bör man vara öppen, trevlig och vaken för nya saker.

Jag trivs väldigt bra med mitt arbete och det är mycket tack vare en bra arbetsgivare, hela tiden sker det nya saker och mina arbetsuppgifter är varierande och aldrig tråkiga.